moBILET – wygodne kupowanie biletów MPK i parkowanie

Od pewnego czasu w tygodniu mieszkam w Poznaniu, a co za tym idzie korzystam z komunikacji miejskiej. Do 5 lipca kupowałem ulgowy bilet miesięczny, który był nabijany na legitymacje studencka. Niestety w tym tygodniu musiałem oddać legitymację, a co za tym idzie straciłem ulgi, aby w czasie od 5 lipca do momentu oddania legitymacji korzystać z komunikacji miejskiej mogłem kupować bilety tradycyjne lub skorzystać z oferty moBILET.

Pierwsze podejście do moBILET zrobiłem w czerwcu, aby sprawdzić jak to działa pod względem parkowania w Poznaniu, ale niestety wtedy się rozczarowałem, bo po rejestracji okazało się, że należy przelewać pieniądze na dwa różne indywidualne konta, które odpowiednio reprezentowały parkowanie i zakup biletów. Kontakt z pomocą moBILET w celu wyjaśnienia tego dziwnego rozwiązania spotkało się z atakiem w moją stronę, że nie rozumie, co oznacza pre-paid, dodatkowo napisałem, że w mPay jest jedno saldo z środkami, które można dowolnie wykorzystywać, co chyba się nie spodobało, bo dostałem elaborat na temat przewagi ich rozwiązania kontra mPay. Podział na dwa osobne salda został wytłumaczony ograniczeniami prawnymi, a na pytanie kiedy nastąpi integracja okazało się, że za kilka dni, bo już od pierwszego lipca, co sprawdziłem na początku lipca i faktycznie sprawa, która odpychała mnie od moBILET została rozwiązana.

Pierwsze, co należy zrobić w celu rozpoczęcia korzystania z usługi jest rejestracja na stronie moBILET. Podczas rejestracji wybieramy rodzaj telefonu oraz podajemy numer telefonu, na który zostanie wysłana link do pobrania aplikacji za pośrednictwem, której będziemy mogli kupować bilety i płacić za parking. Aplikacja pasuje praktycznie, dla każdego telefonu – istnieje dedykowana aplikacja do iPhone i Android, a dla pozostałych telefonów jest aplikacja Java. Następnie należy przelać pieniądze na indywidualny rachunek konta, co możemy uczynić przez normalny przelew lub za pomocą Płatności.pl, co poskutkuje natychmiastowym doładowaniem.

W aplikacji możemy zdefiniować miasto w którym się znajdujemy w celu zakupu odpowiedniego biletu oraz płatności w odpowiednich strefach parkingowych, a także numer rejestracyjny samochodu, którym będziemy parkować. Dodatkowe ustawienia pozwalają sortować bilety ulgowe / normalne.

Zakup biletu realizowany jest przez odpowiednią opcję w aplikacji, w zależności od wybranego miasta wyświetlone zostaną kategorie biletów (np. jednorazowe, krótkookresowe itp.), po wybraniu kategorii będziemy mogli wybrać konkretny bilet, następnie wystarczy akceptować wybór i bilet zostanie zakupiony (jeśli mamy odpowiednią ilość środków na koncie) oraz automatycznie skasowany. Zakupione bilety znajdziemy pod specjalna opcja na głównym ekranie aplikacji, niestety z czasem można się pogubić, ponieważ na liście znajdziemy zarówno aktualne jak i stare bilety, warto aby zostało to jakoś rozgraniczone, ponieważ wprowadza to chaos. Wybranie biletu skutkuje wyświetleniem informacji odnośnie czasu do kiedy jest ważny, trochę tego też nie rozumie, bo program pozwala na kliknięcie „Dalej”, co spowoduje przełączenie widoku na dalsze informacje o bilecie, a konkretnie jego numer – jak dla mnie bez sensu, bo kompletne informacje bez problemu zmieściłyby się na jednym widoku, ponowne kliknięcie „Dalej” poskutkuje wyświetleniem kodu QR.
Miałem okazje sprawdzić jak to działa przy kontroli biletowej, pierwotnie kontroler był zdziwiony – możliwe dlatego, że na moBILET nie działa blokada kasowników 🙂 Miałem bilet 7 dniowy więc nie mógł się doczepić, ale ku mojemu zdziwieniu bilet w ogóle nie został zweryfikowany, jedynie kontroler kazał wyświetlić pierwszy ekran biletu przeczytał taki krótki numer 02509 i powtórzył go sobie jeszcze raz pod nosem i tyle.

Parkowania niestety nie miałem okazji testować, ale zgodnie z opisem na stronie to działa prosto, parkujemy wystawiamy za szybę „winietkę”, którą można pobrać i wydrukować z strony moBILET z informacją, że płacimy tą metodą no i przez odpowiednią opcje w aplikacji wybrać strefę parkingową oraz czas na jaki mamy zamiar się zatrzymać. Kontrola odbywa się na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu. Nie wiem jak to dokładnie jest, ale na stronie znalazłem informację, że płaci się tylko za rzeczywisty czas postoju, ale z drugiej strony każą określić czas postoju, co się wzajemnie wyklucza.

Ogólnie usługa jest ciekawa, na pewno wygodna i prosta, a to za sprawą jednego rachunku, który zasilamy i możemy kupować bilety oraz płacić za parking bez konieczności szukania biletomatu, kiosku czy też automatu parkingowego. Aplikacja do niektórych operacji wymaga połączenia z internetem (kupowanie biletu, czy aktywacja parkowania), sprawdzanie biletu odbywa się offline. Dla mnie trochę dziwny był komunikat podczas instalacji aplikacji (Java) o tym, że aplikacja pochodzi z nie znanego źródła – trochę degustujący komunikat przy aplikacji, która pozwala na zakup biletów (wydawanie pieniędzy), zwłaszcza, że certyfikaty nie są aż tak drogie. Osobiście polecam tą usługę, ponieważ jest wygodniejsza i szybsza od tradycyjnych metod kupowania biletów, jeśli parkowanie działa tak jak jest napisane na stronie to tym bardziej warto zainteresować się tą usługa.

2 odpowiedzi na “moBILET – wygodne kupowanie biletów MPK i parkowanie”

  1. Chciałem skorzystać z formy „bilet w komórce” i wejść na stronę http://WWW.mobilet.pl żeby się zarejestrować (ta strona jest podane w instrukcji ZDiTM w Szczecinie). Niestety, każda próba wejścia na tą stronę kończy się wyświetlaniem prośby o podanie nazwy użytkownika i hasła. Czyżby błędne koło?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *